Ett nyhetsbrev från Colombine Teaterförlag. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.


NYA DRAMATIKER PÅ COLOMBINE!

Tre nya nordiska pjäser


Athena Farrokhzad
Foto: Carla Orrego Veliz

Athena Farrokhzad

MORAL ENLIGT MEDEA

En drabbande och lysande intelligent text.
Nationaltheatret i Oslo satte nyligen upp Moral enligt Medea tillsammans med det antika dramat Medea av Euripides. Föreställningen fick titeln "2xMedea".

Strålande recension med högsta betyg i norska Dagbladet:

"Nationaltheatret - har vevd sammen en av teatrets urtekster og en splitter ny, poetisk og nåtidig meditasjon over den samme. Athena Farrokhzads tekst «Moral ifølge Medea» tar for seg Medeas selvbilde og tanker.
Som tittelrollen er teaterforestillingen intens og energisk, inntil den ikke lenger har raseriet som drivkraft. Da går Medea inn i en fase av innadvendt innsikt /.../
Hun kommer ikke til å få hvile, men fortsatt, i strid med alt, forsøker hun å håpe."

(Lillian Bikset, Dagbladet)

Roller: 2 (2k)  Språk: Sv, No


Mottagare av norska Ibsenpriset 2019

Marco Demian Vitanza
foto: Kristin von Hirsch/Dramatikkens hus

Demian Vitanza

TYNGDE

Tyngde är två sceniska dikter från det hinsides. Två män, som inte finns på jorden, som inte äger vikt, talar genom varsin nu levande människa. En har slutat sitt liv, en är ännu inte född.

Den första rösten tillhör en man vars liv går sönder när hans partner drabbas av missfall. Han talar genom en helt ung flicka, om lyckan som var och det som sedan blev.
Den andra rösten ger oss sitt kommande livs berättelse genom en äldre man, en skådespelare. Det liv rösten förmedlar tillhör en man som tidigt drabbas av polio och genom hela livet lider av sviterna. Han har klumpfot och skolkamraterna fryser honom ute. Han flyr till rabatter, växthus och odling. I tonåren blir han varse att han åtrår män och tar sig från den nordliga landsbygden till storstaden. Där finner han gemenskap i en frikyrka, men utesluts ur församlingen när han berättar om sitt begär. Till slut träffar han sin stora kärlek – den man som nu står framför oss och vars mun han talar genom.

Det är en bedövande vacker text. En scenisk dikt om längtan och rop om närhet. Och om att äga vikt.

Roller: 2 (1k, 1m)

Språk: No


Alexander Salzberg
Foto: Sören Vilks/Dramaten

Alexander Salzberger

ÄKTA KÄNNER ÄKTA

Det var många år sedan Amir lämnade livet i Vällingby. Han bor i innerstan nu, han är Dramatenskådespelare och publicerad författare. Han har lyckats. Så åker han tillbaka för att göra en dokumentärfilm om sin uppväxt. Amir bestämmer träff med sina gamla vänner, men mötet blir inte vad han tänkt sig. Vad var det som hände egentligen, då när de var femton år?

Äkta känner äkta går nu på Vällingbyscenen/Stockholms Stadstater.

"Alexander Salzberger har skrivit en stark och trovärdig pjäs om den branta, sociala trappan. /.../ Salzberger skriver för en ung publik, och sin egen generation, men pjäsen väcker allmängiltiga frågor om ursprung, om social klättring och om språk och identitet.”

(Lars Ring, SvD)

"Det handlar också om tillhörighet och skam, om maskulinitet, om att finna sig själv när man ständigt blir påklistrad bilder utifrån. /.../ blixtrande dialogiska kraftmätningar, med ett särskilt intelligent öra för snedsteg i den sociala trappan."

(Jacob Lundström, DN)

Roller: 3 (3m)  Språk: Sv


Vill du läsa?

Skriv en rad till oss - vi skickar så gärna!

/Berit, Lena, Franka & Sara


Colombine teaterförlag, Gaffelgränd 1A, SE-111 30 Stockholm, tel: +46 (0)8 411 70 85/46 (0)8 411 80 85, E-post: info@colombine.se

facebookhomepage

Du får detta nyhetsbrev eftersom du arbetar med scenkonst eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumerationklicka här.